"oavsett konsekvenser"

Jag blir fortfarande bestört av svaren jag får. Att man så enkelt kan uttala något som i praktiken blir en utdragen dödsdom, att man kan driva människor till total skräck inför sin framtid och att man helt fräckt kan strunta i att svara på viktiga frågor i ärendet, ja rent av avgörande frågor.
Jag frågar om dokumenten som jag nu skickat var med i utredningen. Jag ser dem inte där i alla fall och man vägrar helt enkelt svara.
..................................................
Tack för hjälpen, filerna finns på hemsidan. Om jag återhämtar mig efter kontakten med er så kan jag göra ett nytt försök att skicka filer. Blir ju bra att ha det hängande över sig att man skall behöva bli sjuk i veckor till följd av att behöva hantera det. Uppepå att fuskbygget slukar det mesta av min pension varje månad så jag inte har till det nödvändigaste.
Det ni säger att ni tagit upp, hur har ni kunnat det om filerna inte funnits med? Då har man ju tagit med det som överförmyndarna velat ha med, där de fått hjälp av sin jurist att sammanställa materialet medan mitt inte ens varit med och någon hjälp av jurist eller annat det har jag inte.
Det är rättssäkerhet det. I mitt fall har jag en Autism med möjlighet att kunna skriva, alla har inte det. Så man kan ju med förfäran se hur illa ställt det är för dom mest utsatta.
Det här fallet är så sjukt och orättvist så det går knappt att tro sina ögon och öron. Det här är egentligen en långdragen dödsdom. Fundera ni på varför folk går berserk och det blir skjutningar i skolor och annat, folk blir ju desperata. Jag har varit snäll och kommer så vara, men det kommer sluta med ett självmord förr eller senare.
Men då finns allt ute på hemsidan, även hur ni behandlat mig och det här ärendet!
Dokumenten jag skickat nu i dagarna, var dessa med i den så kallade utredningen?
Mvh Trine Andreassen
Hej,
Vad gäller dina klagomål i ärende 40540-21 framgår det att du haft klagomål på fuskbygge och att du även riktat dessa klagomål mot överförmyndaren, din dåvarande ställföreträdare och omsorgen. Det framkom även att du haft synpunkter kring försäkringsärenden där du menar att försäkringsbolag inte ersatt dig på grund av fuskbygge. Länsstyrelsens utredning baserades således inte enbart på uppgifter som överförmyndaren lämnat. Länsstyrelsen kom i ärendet bland annat fram till att de klagomål som riktats mot överförmyndaren inte gav tillräcklig anledning till någon ytterligare åtgärd eller något kritiserande från Länsstyrelsens sida.
De bilagor du bifogat under perioden november 2024 till juli 2025 har inte bifogats till ärende 40540-2021. Det är emellertid Länsstyrelsens bedömning att de underlag du nu sänt in i huvudsak rör samma situation och omständigheter som du tidigare framfört klagomål på. Det framkommer således inte några uppgifter eller omständigheter som ger anledning till en ny granskning och Länsstyrelsens kommer därför inte att vidta någon åtgärd med anledning av dina inkomna e-postmeddelanden.
Vad gäller situationen att du blivit av med din god man mot din vilja har du informerats om att det är tingsrätten som fattade beslut om att godmanskapet för dig skulle upphöra, inte överförmyndaren. Då tingsrätten inte står under Länsstyrelsens tillsyn kan Länsstyrelsen inte uttala sig om detta.
I övrigt hänvisas du till de svar som Länsstyrelsen lämnat dig den 5 december 2024, 17 januari 2025, 4 mars 2025, 27 mars 2025, 27 juni 2025 samt 1 juli 2025.
Med vänlig hälsning,
Hanna Marberg
Länsjurist
Samhällsavdelningen
010-224 55 59


Inspelning 1
Gunnar Wilson
Ja hej Gunnar Wilson det här är Trine som har pratat med dig på mejl och annat.
Jag presenterar mig som mig, han tror det är hans överförmyndar kollegor, vilket jag tyvärr utnyttjar här på ett sätt som jag själv tycker är fel, men det ger mig också en chans att avslöja hur denna människa pratar om mig inför sina kollegor och att han gör det så frikostigt får mig att rysa när jag tänker på att han sitter på en stol där han har väldigt stor makt över utsatta människor. Alla med autism kan inte skriva och vara besvärliga som jag, en del kanske inte ens förstår att de blir lurade. Eftersom Länsstyrelsen och hans kollegor inte satt stopp för detta så väljer jag att publicera för att varna andra och få fallet uppmärksammat. Fallet har lett till ekonomiska förluster för väldigt många hundratusentals kronor, ett förlorat, fungerande AB, enormt psykiskt och fysiskt lidande och bestående skador.
jaa
hur är det med dig?
det e bra
du, du säger att det här ärendet är avslutat, var finns det..
ja det e hon med trinne andreassen eller
Ja just det
var finns den akten att läsa om just det ärendet
har inte ni det i lidköping?
nej
ho har ju krävt ersättning vi flera tillfällen å vi har svarat att ho får ingenting då va.
Då e det frågan var den akten tatt vägen en gång i tiden för ho har la ingen god man nu.
Okej de är på det viset alltså, ja det hade jag faktiskt ingen aning om du. Men skulle du kunna skicka det som finns? (tidigare har jag frågat om mina papper, vilket ledde till att god man kastade hela bokföringen, alla hus papper, alla mina permar med viktiga papper som jag lämnat till henne samt hela utredningen angående fuskbygget som skulle lämnas till en advokat, fallet var uppe i Tingsrätten och hon slapp vite för att det ju ändå inte gick att återställa dokumenten nu när de var borta, överförmyndaren i fråga hade själv skrivit på detta)
Då måste den ju finnas arkiverad här i skara på nå vis då.
Men jag tror inte ho har hatt nån god man på väldigt många år.
Nej precis. Men skulle du kunna skicka eller lösa så att någon skickar det som finns?
Skriva en lapp vad som frågar efter
Har du hennes personnummer eller?
67
ska vi 67 08
upprepar.
Upprepar
Ehm, ja det var avslutat redan slutet av mandatperioden.
Jag minns ju att hon bråka ju hela tiden förra gången ja hadde uppdraget då va.
ja
("bråkat" kallar man det när man förtvivlat inser att man blivit blåst på oerhört mycket pengar, både fuskbygget, som jag till fullo betalat samt alla pengar som gått till "skuldsaneringen" och som visade sig vara en bluff när kronofogden kom för att ta mitt hem. Jag försökte få klarhet i det här samt någon form av rättvisa, det var "bråka".)
ho det va bara massa strul, ho skulle ha kommun te å göra en massa saker och ting men så skyllde ho på allt möjligt å så vägra ho betala fast ho hadde fått uppgift om vad det skulle kosta. Åsså krävde ho att kommun skulle betala alla hennes räkningar på hennes gamla hus där ute i skogen.
Jahaa okej du, ja
"betala alla hennes räkningar"? Jag vill se dokumentation på detta uttalandet tack.
Vad jag krävt är reklamation av fuskbygget och få veta vart mina pengar tagit vägen.
Hon hadde nog nån god man en gång förr i tiden men ho kommer inte överens med nån, ho kommer aldrig överens med nån enda människa då va.
Jag har fått skäll av henne väldigt många gånger må du tro.
Och jag begriper inte ens så mycket som en katt gör då va.
Vad sa du att?
Jag vet inte vad jag skall säga om detta
Jag har inte så mycket förstånd så jag begriper inte lika mycket som en katt.
Nähäj, nähäj
Eller detta
Och ho e inte det minsta trevlig å prata med
Hon e inte det, nej.. neej
Nej det kan han ha rätt i! Varje gång jag får en panikattack, är jag väl medveten om att denna smärtsamma attack kommer ta mina krafter i flera dagar med skakningar, kräkningar, magproblem och till sist geleartade muskler (när skakningarna slutat) som tar väldigt mycket från mitt liv och kan förstöra viktiga saker som bör göras. Jag blir rädd, arg, frustrerad och det kan dessutom sluta i en autistisk meltdown eller shutdown (jag tappar talförmågan en smula och blir då lätt att köra över, bara vetskapen om detta stressar mig i ett avgörande samtal. I dag har jag ett antal olika mediciner, de hjälper men tar jag dem på dagtid så sover jag dagen efter, vilket jag inte heller vill.) Jag tar dem om jag vet att jag måste hantera ett samtal. Vid ett överraskande mejl, när jag fortfarande har saker jag MÅSTE göra den dagen så svarar jag så fort jag kan innan skakningarna blir för svåra och tårarna gör det svårt att rätta stavfelen som blir av att jag skakar.
Jaa, nej men då är det ju avbryter
Det kändes nu som att hon fick veta att det var ny överförmyndare så satte ho igång och börja om med dom där gamla ärendena då va.
jaja ok
Jag kommer inte ge mig, inte för att vara elak utan för att fuskbygget slukar det mesta av min ekonomi varje månad och det är från öronmärkta pengar till hus, bil och annat i livet, vilket fått stå tillbaka på ett nu snart livsfarligt sätt. Så det måste få ett slut, jag måste få behålla min pension och jag kan inte duscha ute en vinter till eller vara utan värme inne en vinter till. Det går inte helt enkelt.
men en sån person som har betett sig som hon gjorde förr i tiden det glömmer man inte.
Vad gjorde hon på den tiden då när du var i kontakt med henne?
ja ho bodde, ho hade god man som ho avsa sig bekantskapen med.
Så tog vi bort den då va.
jaa okej
"Vi tog bort god man" och Länsstyrelsen påstår att det var Tingsrätten? Det är väl snarare så att Herr Wilson påverkat Tingsrätten i det här fallet.
"som ho avsa sig bekantskapen med", nej god man "fanns bara på pappret" sa hon, nedan finns ett dokument NEDAN där jag skickat frågan till överförmyndarna angående att hon struntat i allt, låst mitt konto och pengar bara dras. Inget vettigt svar. Här någonstans förstår jag att jag blir grundlurad och myndighetspersoner håller varandra om ryggen, mer om det.
Däremot var jag dock fortfarande övertygad om att om bara någon seriös person inom myndigheterna såg vad som skedde så skulle de genast rätta till felen. Jag antog att överförmyndaren och god man som ju var kompisar enligt vad de själva sa och han via sitt företag kunde göra en skuldsanering åt mig när jag och god man var där på ett möte så trodde jag att det var bara några få personer som hölls med detta för att få ut pengar från mitt konto.
Men det har visat sig vara värre än så
sen har ho fått klara sig själv. Jag tror det e så länge sen, det e mer än tio år sen, ja tror inte kommun har det arkiverat så länge.
nej nej precis
Nej, det god man och överförmyndare hade hand om som rörde fuskbygget (och skräckholmen-händelsen, vilket var anledningen till att kommunen gick med på bygget som en slags första del av ersättning för åratal av husarrest och att jag blev av med det mesta jag ägde till deras knarkare som de hade placerade för att "jobba på kenneln" vilket spårade ur på ett brutalt sätt) är väck, trots att jag bevisligen haft fallet öppet genom att kämpa för min rätt, då tror jag inte man har rätt att kasta dokumentationen.
Och klara mig själv gör jag inte, detta gjorde enorm ekonomisk skada.
haa men var det några missbruksproblem och sånt där eller?
Ja jag tror det var lite alkoholproblem
Ja men varför inte komma med sådana påståenden liksom? Och allra helst när man uppenbarligen inte vet vem man pratar med också. Mitt problem är att jag inte kan hantera sånt som triggar mina attacker, som post. Det är därför jag sökt och beviljats god man.
Och vad gäller alkohol så vore det trevligt att kunna unna sig något gott vin med lite kortare intervaller än tioårs-perioder, men det går ju inte när pengarna skall ned i kommunens slukhål, fuskbygget. Han VET att det är detta som är problemet men han vill helt klart svartmåla mig på alla sätt.
det var så alltså, och kanske nån kriminalitet och sånt där också eller?
nä det tror jag inte det var men ho hadde ingen ordning på sin ekonomi
ho handla på kredit åsså kunne ho inte betala åsså bråka ho å stred att dom hadde tatt för mycket betalt för allting då va.
ahaa, det var så det hängde ihop altså
MM!
Nej något kriminellt lär han ju inte hitta på mig. Men "handla på kredit" vill jag veta mer om! också hur det gått till när man troligen inte ens kan få kredit för att god man struntat i alla räkningar så att räkningar för flera år gått till kronofogden och el och telefon stängts av. Detta har genererat enorma räntor och jag har verkligen inte haft vad jag behöver för dagen i många år för att jag betalat på allt detta. Jag har i längre perioder levt på slaktavfall och inte haft värme inne.
Jag har än i dag inte för vana att göra köpa på kredit eller på något vis shoppa. Istället har jag troget betalat och åter betalat på allt som rör fuskbygget, saker som frusit sönder för att det inte är isolerat, jag har hela mitt vattensystem där ute och försäkringsbolagen tar inte skador för sönderfrusna saker när bygget inte är isolerat! Jag får det inte reklamerat av kommunen som byggt det heller och inte heller mina pengar tillbaka! Fakturor på detta har skickats till kommunen, vilket de struntat i eftersom bygget de byggt står på min tomt (hör inspelning här)
ojdå ha, ja det lät ju besvärligt
å ho hadde för sig då atte ho (mummel) e ho hadde så dåliga inkomster för ho höll på med en hundkennel
ja
födde upp hundar å att det gick aldrig ihop för henne då.
inte leva på att föda upp lite hundvalpar (ohörbart ord)
okej
Mitt AB (kenneln) fick hastigt avyttras då överförmyndaren hotade med förvaltare när jag krävde ersättning för fuskbygget. Jag fick en mycket djup och livshotande depression av händelsen och kunde inte ha kvar kenneln. Ett fungerande AB (se dokumentation nedan)
Å ho skulle ha ny brunn å det var fel på vattnet å det var fel på huset å sotarn var där å dömde ut skorsten för henne å va det nu va allt då va.
mm
Skorstenen krossades av två gigantiska granar som föll under en storm. Det fanns god man och det fanns försäkring, överförmyndaren har motarbetat mig även i detta och papper kastats innan jag (ny god man) kunde få dem.
åsså skulle ho ha kommunens sån där bygglinje till hjälp å renovera i huset
jaa
det va inte en enda sak dom hade gjort rätt då va
nähääj, okej
Film på fuskbygget
Oisolerat
Obehandlade spånskivor på väggarna
Matta las först och en bit upp på väggen, sedan sattes spånskivorna och sedan ny matta på golvet och upp på spånskivorna. Vid översvämning (när rör frusit sönder) så har vatten dragits upp på spånskivorna, spånskivorna står ju då också i ett mellanrum med plastmatta där vattnet blir kvar.
Spånskivorna är vatten och frostskadade
Golvet är oisolerat vilket medför att det bildas is mellan mattorna som ju är dubbla. Så det blir stora isbubblor som man halkar och kan slå sig illa, vilket jag gjort med bestående skador som följd.
Taket kom aldrig, grannen hjälpte mig att lägga på begagnad plåt så länge men taket är svårt fuktskadat.
Hela bygget lutar ganska mycket bakåt
avloppet är högsta punkten på golvet
Min "dusch" är en trädgårds slang kopplat till en blandare inne så jag får klättra in (det är högt) för att ha på vattnet, kasta ut änden på trädgårds slangen, duscha ute och sedan klättra in för att stänga med blöta fötter på ett fruset golv. Sedan försöka ta mig ned igen utan att ramla eller slå i huvudet i dörrkarmen som är för låg för en normal person. Samtidigt skall man ha koll så ingen kommer och att man kan hålla upp handduken medan man tar sig ned och sedan kan springa in. Utan värma inne på vintern är detta en högst obehaglig upplevelse, likaså att stå och tvätta ute.
vem som än hjälpte henne så ja tror inte det finns en enda som åker dit å hjälper henne överhuvudtaget längre då va.
näj för hon är ju såpas otrevlig då och krävande eller?
MM!!
jaja
Avsikt att vara det finns inte, inte ens när jag blir behandlad som värsta pöbeln. Och om man arbetar som överförmyndare och kan avgöra om folk skall få beviljas god man eller inte vid en ansökan så bör man veta vad Autism och panikångest samt post traumatisk stress är samt vad det ger för symptom och vad som kan trigga smärtsamma och farliga attacker för den utsatte.
ho va väldigt krävande och bedrövligt otrevlig
okej, ja det är tråkigt när folk blir sådana du
Jag är krävande för att jag vill ha rättvisa i frågan om fuskbygget?
men nån, nån anledning tror du till att hon har kunnat blitt sån eller?
jag vet inte det
Jasså?
för det pratas ju om nån husarrest i ett antal år nede på.. gamla stället hon bodde?
Här var jag nära att säga skräckholmen, men då hade jag avslöjat att det var jag, om han hade fattat det.
ja a
vet du nåt om det eller?
Nej det vet jag ingenting om
Jo! det var därför vi satt i ett möte med dig på ditt kontor, på ditt företag och din kompis (min god man) skulle hjälpa till med en "skuldsanering" tack vare dina "goda kontakter".
Allt var en bluff, pengarna försvann, kronofogden kom och ville ta mitt hus, jag fick panik låna pengar som jag än i dag inte betalat allt tack vare att jag träffade på en så SNÄLL medmänniska. Hon skall ha varenda krona tillbaka även om hon varit otroligt tålmodig länge nu, det handlar om en hel del pengar. Pengar som redan var betalade till kronofogden enligt god man och överförmyndare men som kronofogden inte fått en krona av!!! Jag skrev till överförmyndare, bombarderade med mejl och telefon, fick inget svar, ingen hjälp och inte öppnat mitt konto. Pengarna fortsatte försvinna. Jag är även skyldig flera som hjälpt mig, när mina pengar försvunnit från mitt konto.
Men då skall jag få höra att jag är "krävande" för att jag vill ha tillbaka mina pengar?
nej
det var nog under tiden lasse fredman hadde uppdraget som överförmyndare
jahaa
det var nog efter eh efter förra manda eller den sist jag hade uppdraget då va.
ahh, så det här som hon strider med nu då med det här pumphuset hon fick lån utav skara kommun
Ja
ehhh att det blev ett fuskbygge och att alla papper har försvunnit och att god man har kastat papper, det stämmer inte då eller?
Nej det kan inte stämma
det kan inte stämma nej
W Nej!
Överförmyndaren har själva varit aktiva och drivande i bygget och säger ju att han fått "mycket skäll" av mig samt att jag "börja om med dom där gamla ärendena" samt att "ho har ju krävt ersättning vi flera tillfällen å vi har svarat att ho får ingenting då va." Så nu plötsligt säger han att det kan inte stämma som att det är nytt för honom? Han skrev väl själv papper till tingsrätten att eftersom pappren som god man kastat inte kunde återställes för att de var kastade så skulle hon slippa åtgärd? Det var dessutom han som skrev till tingsrätten att de skulle ta bort god man!
för hon pratar ju om att det är nån översvämning i det pumphuset och att det har tippat bakåt att det står fullt med vatten och hon duschar ju utomhus året om stämmer det eller?
Det e nåt ho har börjat med den senaste tiden då va.
(film duschen)
Jaha okej så det har inte varit så då alltså, uthuset är nytt då eller?
Jag tror inte på det där riktigt
(Dokument från 2007 när hantverkarna påtalar felen)
fortsättning följer..



Har du möjlighet att hjälpa mig och mina djur med en liten gåva? Swish 070-3834680